De houdbaarheidsdatum van benzine

 

De gevolgen van slechte benzine . . .

 
Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”.

In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur. Belangrijk om weten is dat benzine slechts 3 maand vers blijft, daarna beginnen de problemen! Na deze 3 maand begint de brandstof alle rubbers aan te tasten, van dichtingen, membramen tot chokebalgjes. De residu’s van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator. Wat een volledige verstopping veroorzaakt van de benzinetoevoer en volledig dichtkleven van de carburator, met als resultaat een carburator die niet meer te reinigen valt! Deze gomvorming kan met heet water eventueel nog opgelost worden (niet met verse benzine) om zo sommige onderdelen te reinigen, maar de kleine kanaaltjes in een carburator kunnen soms onherroepelijk verstopt blijven. Je kan je carburator nog proberen reinigen met een ultrasoonreiniger maar dit heeft nog geen garantie op succes.

Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.

Het is dus belangrijk om altijd verse benzine te voorzien van een kwaliteits tankstation en slechts kleine hoeveelheden aan te kopen wanneer je weinig benzine verbruikt, of ze op tijd in de tank van uw benzinewagen te gieten. Ook bij de opslag van benzine kan je versnelde veroudering tegen gaan door zonlicht tegen te houden en de brandstof te bewaren in een donkere benzinebus. Het is ook aangewezen uw doorzichtige benzinetank (van uw machine) af te schermen van direct zonlicht.

Een ideale oplossing is het toevoegen van een additief zoals de Briggs and Stratton Fuel Fit die de bewaartermijn van uw benzine aanzienlijk verlengt, tot 1 jaar lang!

Het gebruik van alkylaatbenzine zoals Aspen 2takt (rode bus) of 4 takt (blauwe bus) is dan weer een andere oplossing, deze benzine bewaard standaard veel langer. Het enige nadeel is de prijs die een stuk hoger ligt dan de benzine aan de pomp.

Verder leert mijn ervaring dat het soms beter is om machine in de winter (of bij lange stilstand) vol te tanken met verse benzine om gomvorming tegen te gaan.

Tot slot: een goed draaiende machine spaart het milieu en zorgt ervoor dat de gebruiker zijn bloeddruk niet nodeloos de hoogte in gaat!